I mit første indlæg lagde jeg konteksten for mine følgende
indlæg ved at definere de uddannelseskategorier vi anvender i forsvaret og
dermed også ved TAC. Her vil jeg beskrive og reflektere over hvordan
undervisning foregår på TAC og hvilke teorier der tages udgangspunkt i.
Rammerne for lærene.
Hvis vi reflektere lidt over
uddannelses kategorierne skulle det gerne give et indtryk af dels et bredt
spektrum af elever/kursister i forhold til deres alder og forudsætninger, dels
en mangfoldighed af forskellige uddannelser og kurser. I praksis kan man starte
i forsvaret efter gennemført folkeskole samt ungdomsuddannelse og derefter gøre
karriere ved at uddanne sig videre vertikalt eller horisontalt internt i
forsvaret i et livslangt forløb. Det er derfor ikke nogen tilfældighed at den
struktur uddannelse i forsvaret bygger på i dag er kvalifikations-rammen for
Livslang Læring (KLL). Det kan derfor måske undre lidt at undervisere og
instruktører i forsvaret i dag grundlæggende uddannes efter Knud Illeris
teorier med udgangspunkt i (Læring 2014) og (Kompetence 2015), undren fordi
Knud Illeris beskrivelse af KLL efterlader et indtryk af modstand mod den måde
at strukturere læring på. Når forsvaret alligevel har valgt delvis at fokusere
på Knud Illeris skal det nok ses i den sammenhæng Illeris anvender begrebet ”Kompetence”.
Forsvarsakademiet som i forsvaret er
overordnet ansvarlig myndighed for anvendt pædagogik/didaktik i forsvaret har
udgivet bogen ”Instruktørvirke i Forsvaret” af Thomas Grønlund og Peter
Sjøstedt (2016). Bogen tager udgangspunkt i læring som deltagernes aktive
erfaringsdannelse gennem refleksion og afprøvning samt KLL. Ved Søværnets Skole
og dermed min praksis TAC besluttede man i 2015 at man endvidere skulle fokusere
på den anerkendende pædagogik, hvorfor alle instruktører skal erhverve sig
akademifaget Livslang Læring.
Sammenfattende er min refleksion at rammen for undervisning
hos os tager anerkendende udgangspunkt i den lærende som skal erhverve sig
kompetencer gennem aktiv erfaringsdannelse gennem refleksion og afprøvning.
Betyder det så at de teorier vi har
diskuteret i modulet IKT baserede læreprocesser ikke anvendes i forsvaret.
Langt fra min refleksion er blot et udtryk for vores grundlæggende
udgangspunkt. Jeg har med stor interesse reflekteret over Hermansens Læringens Univers (2005) og reflekteret over gradueringen i dybden og vertikalitet. Horisontalt har vi
de forskellige teorier og ud fra hvilke kompetencer den lærende skal tilegne
sig gives der en indikation om hvilken teori som kunne tænkes at være egnet til
anvendelse i læringsrummet. Rammen vil dog stadigvæk være min sammenfattende
refleksion.
Rammerne for undervisningen
Ved TAC underviser vi inden for sømilitær
faglige teorier og procedurer, samt sensor og platformbetjening. Uddannelserne
er ikke akkrediteret og for størstedelen kan de indplaceres i KLL niveau 2, 3
og 4. Krævede forudsætninger for at komme på nogle af kurserne er dog at de har
en akkrediteret officers uddannelse på niveau 5 eller 6.
Jeg nævner dette for at give et indblik i hvor uddannelserne evt. kan indplaceres i Læringens univers. Min nuværende forståelse er at vi primært befinder os inden for det mekaniske og dynamiske felt på Batesons niveau 1 til 2 ved vores uddannelser på KLL niveau 2 og 3. Dette når vi taler om uddannelse af nye konstabler. Når vi ser på de uddannelser vi har for mellemleder og officersgruppen bevæger vi os op på Batesons niveau 2 til 3. Jeg er ikke helt i mål med teorierne i relation til min egen praksis, men det interessere mig fordi jeg finder det relevant i relation til design af læringsrummet.
Jeg nævner dette for at give et indblik i hvor uddannelserne evt. kan indplaceres i Læringens univers. Min nuværende forståelse er at vi primært befinder os inden for det mekaniske og dynamiske felt på Batesons niveau 1 til 2 ved vores uddannelser på KLL niveau 2 og 3. Dette når vi taler om uddannelse af nye konstabler. Når vi ser på de uddannelser vi har for mellemleder og officersgruppen bevæger vi os op på Batesons niveau 2 til 3. Jeg er ikke helt i mål med teorierne i relation til min egen praksis, men det interessere mig fordi jeg finder det relevant i relation til design af læringsrummet.
Selve undervisningen foregår som en
vekselvirkning mellem F2F teoriundervisning i klasserummet og efterfølgende
træning/spil i simulationstrænere, hvorefter der er feedback. Især når der trænes i simulatorerne har eleven/kursisten ansvar for egen formåen og er der tale om mellemledere og officerer har de ofte fået tildelt ledende roller i spillene.
1 kommentar:
Spændende indlæg og meget nostalgisk video fra min tid i Søværnet. Som redningsdykker var jeg ofte med i helo når vi forsøgte at finde ro til landing i nordatlanten.
Netop i disse situationer er man glad for at forsvaret tager uddannelse af personel i alle positioner alvorligt.
Send en kommentar